Така діагностика запланована для визначення ключових потреб молоді та можливості обґрунтування пріоритетних напрямів розвитку молодіжної політики в регіоні.
Основною метою дослідження було визначення молоддю власного бачення соціального устрою в громаді, оцінка потенційного розвитку громади, обізнаності з інструментами громадської участі, готовністю змінювати й удосконалювати свою громаду.
Про інфраструктуру Чорноморської громади вже йшла мова, наразі знайомимося з громадою м. Південне. Зазначимо, що 9 жовтня 2024 року Постановою Верховної Ради України № 4008-IX місто Южне Одеського району Одеської області перейменовано на місто Південне, водночас громада продовжує називатись «Южненська».
До складу Южненської територіальної громади входять 6 населених пунктів, , у тому числі: місто Південне (32 677, 2022 р.), селище Нові Біляри (478), села: Кошари (161), Білярі (234), Булдинка (58), Григорівка (0). Загальна чисельність населення 35 273 особи (2020). Площа громади – 115,4 км².
Інфраструктура для реалізації молодіжної політики у громаді
В Южненській громаді проживає 7 500 молодих людей віком від 14 до 35 років, що становить 21 % від кількості населення громади.
Молодь є важливою складовою українського суспільства, носієм інтелектуального потенціалу, визначальним фактором соціально-економічного розвитку. Від здатності молоді бути активною і творчою силою значною мірою залежить процес українського державотворення.
Аналіз умов, що створені в Южненській громаді для реалізації молодіжної політики, проведений шляхом оцінювання наявності та якості інфраструктурного та нормативно-правового забезпечення реалізації цієї політики, виявив наступне:
В якості інфраструктури для реалізації молодіжної політики у громаді в межах цього дослідження розглядаються: профільні підрозділи Південнівської міської ради Одеського району Одеської області (далі – міської ради), комунальні установи та навчальні заклади, Молодіжна рада та інші консультативно-дорадчі органи, а також громадські об’єднання та інші суб’єкти молодіжної роботи, які займаються реалізацією молодіжної політики у громаді.
Завдання реалізації молодіжної політики у міській раді покладено на відділ молодіжної політики Управління культури, спорту та молодіжної політики міської ради.
Відповідно до Південнівської міської ради, затвердженої рішенням Південнівської міської ради від 10.04.2025 №2176-VIII, в Управлінні культури, спорту та молодіжної політики працює 6 працівників, а відділ молодіжної політики очолює начальниця, яка сама безпосередньо теж займається молодіжною політикою.
Положення про відділ молодіжної політики затверджено рішенням Південнівської міської ради від 24.12.2024 № 2014- VIII «Про внесення змін та доповнень до Положень про відділи управління культури, спорту та молодіжної політики Южненської міської ради Одеського району Одеської області шляхом викладання в новій редакції» – на виконання рішення Южненської міської ради від 14.11.2024 № 1916-VIII «Про перейменування Южненської міської ради Одеського району, Одеської області та виконавчого комітету Южненської міської ради Одеського району Одеської області».
Відділ молодіжної політики не є юридичною особою.
Практична діяльність відділу здійснюється у співпраці з іншими виконавчими органами міської ради, з державними, профспілковими та громадськими організаціями за участі громадського активу, об’єднань та установами і закладами громади.
Відділ молодіжної політики виконує такі основні завдання:
1) Забезпечує реалізацію державної молодіжної політики.
2) Здійснює заходи, спрямовані на забезпечення соціального та правового захисту молоді, рівних прав і можливостей для участі жінок та чоловіків у політичному, економічному та культурному житті, сприяє соціальному становленню та розвитку молоді, їх патріотичному вихованню, організації оздоровлення, відпочинку та дозвілля дітей та молоді, формуванню здорового способу життя.
3) Здійснює координацію діяльності та організацію направлення груп дітей на відпочинок та оздоровлення у дитячі позаміські заклади оздоровлення.
4) Організовує та проводить дитячі, молодіжні та сімейні фестивалі, конкурси, виставки, масові культурно – просвітницькі і оздоровчі заходи, огляди на кращу організацію роботи з дітьми та молоддю, забезпечує пропаганду здорового способу життя, бере участь у проведенні конкурсів, турнірів, олімпіад, виставок, форумів, конференцій, інших заходів, спрямованих на підвищення культурно-освітнього рівня дітей і молоді.
5) Здійснює заходи, спрямовані на пропагування сімейних цінностей, підвищення рівня правової обізнаності батьків і дітей, забезпечення соціального і правового захисту сімей.
6) Забезпечує в межах своїх повноважень розроблення і здійснення заходів, спрямованих на розв’язання соціальних проблем багатодітних сімей, молоді і молодих сімей.
7) Вживає в межах своїх повноважень заходи щодо утвердження здорового способу життя у дитячому та молодіжному середовищі, проводить інформаційно -просвітницьку роботу з протидії поширенню соціально-небезпечних хвороб серед дітей та молоді.
8) Взаємодіє з місцевими дитячими, молодіжними, жіночими організаціями з питань поліпшення становища дітей та молоді.
9) Вивчає, узагальнює та поширює досвід роботи дитячих та молодіжних організацій.
10) Проводить серед населення інформаційну, роз’яснювальну та пропагандистку роботу з питань, що належать до його компетенції.
11) Сприяє виконанню програм (проектів), розроблених молодіжними, дитячими та іншими громадськими організаціями.
12) Сприяє розвитку молодіжної підприємницької діяльності, підтримці бізнес-центрів, трудових загонів.
13) Сприяє залученню коштів підприємств, установ та організацій для соціальної підтримки дітей та молоді, організації оздоровлення та відпочинку дітей.
14) Сприяє пошуку і підтримці талановитих та обдарованих дітей, у поданні пропозицій щодо призначення їм стипендії міського голови, стипендії голови обласної державної адміністрації, премії обласної ради.
15) Готує пропозиції до місцевих та регіональних програм поліпшення становища молоді, формування відповідального батьківства, пропаганди здорового способу життя, патріотичного виховання дітей та молоді, оздоровлення, відпочинку дітей та молоді, забезпечує їх виконання.
16) Готує та надає аналітичні матеріали, статистичну звітність з питань, що належать до компетенції відділу.
17) Розглядає звернення громадян та вживає заходів для усунення причин, що зумовили їх появу.
18) Виконує інші функції відповідно до покладених на відділ завдань.
6. Структура та взаємодія відділу молодіжної політики:
1) Відділ очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади міським головою за результатами конкурсного відбору.
2) Начальник відділу призначається з осіб, які мають вищу освіту, необхідний досвід керівної роботи та відповідають іншим вимогам, передбаченим законодавством.
В Положенні про відділ немає завдань щодо сприяння залученню молоді до прийняття рішень у громаді, застосуванню механізмів громадської участі, реалізації проєктів з питань реалізації молодіжної політики.
Учнівське самоврядування
В кожному з 6 закладів загальної середньої освіти Південнівської міської ради Одеського району Одеської області є учнівське самоврядування.
В ліцеї № 1 діє учнівське самоврядування «Країна мрій», яке очолює президент, також діє учнівський парламент, рада міністрів на чолі з прем’єр -міністром, працюють 6 міністерств.
В комунальному опорному закладі «Ліцей №2» діє шкільне самоврядування «Лідер» на чолі з Радою лідерів, яка складається з п’яти секторів.
В АШГ діє шкільний учнівський парламент «Майбутня еліта». До учнівського самоврядування входить президент та чотири міністерства.
В ліцеї ім. Чорновола діє Вища учнівська Рада, до якої входять лідери з кожного класу, починаючи з восьмого. До учнівського самоврядування входить президент, парламент та 4 міністерства.
В Сичавській гімназії діє шкільне самоврядування «Учнівська хвиля» де обирається очільник та діють 5 комітетів.
В Новобілярській гімназії діє шкільне самоврядування «Світанок».
Комунальний заклад «Сичавська гімназія» Южненської міської ради Одеського району Одеської області (Сичавська гімназія) здійснює освітню діяльність на двох рівнях: початкова освіта та базова середня освіта гімназія з початковою школою.
Комунальний заклад «Новобілярська гімназія» Южненської міської ради Одеського району Одеської області (Новобілярська гімназія) гімназія з дошкільним відділенням та початковою школою.
На території громади з 2020 року реалізовувався проєкт DECIDE в рамках Швейцарсько-українського партнерства, який допоміг громаді впроваджувати демократичні цінності, формувати молодих лідерів, готових брати відповідальність за майбутнє країни і навіть долати виклики, які принесла війна. Проєкт діяв під девізом: «Ми створюємо умови, щоб кожен учень міг стати активним громадянином».
Проєкт мав своєю ціллю докорінно змінити підходи до освіти, спрямовуючи її на формування демократичного мислення серед молоді та дорослих. Вчителі, учні, жителі громади – усі були залучені до процесу створення культури демократичного врядування та громадянської активності. Цьому сприяє нова освітня програма «Навчаємось жити в громаді» та ініціатива «Громадський бюджет на дитячі мрії». Крім теорії, цінним є практичний досвід, що впливає на реальне життя громади, де голос молоді стає рушійною силою для змін.
Молодіжний простір «Youth Space» – це проєкт громадської організації «Агенція розвитку міста Южного», який виконується в рамках грантової програми «ТРИМАЙ». На відкриття простору площею 24 квадратних метри команда отримала грант сумою у півмільйона гривень.
У рамках програми проведено 20 заходів з неформальної освіти, 6 зустрічей англомовного клубу, а також ігрові та кіновечори. Всі заходи у просторі анонсуються у соціальних мережах.
Крім тематичних заходів, простір працює і як коворкінг (колективний офіс). Сюди можна прийти та попрацювати у спокійній атмосфері. Простір працює і зараз. В ньому часто проводять різноманітні навчальні та розважальні заходи для молоді.
Матеріально-технічна база простору передана на баланс Комунального позашкільного навчального закладу «Южненській міський Палац творчості дітей та юнацтва «Мрія».
Нормативно-правове забезпечення реалізації молодіжної політики у Южненській громаді
Реалізація молодіжної політики у Южненській громаді здійснюється відповідно до актів законодавства та локальних нормативно-правових актів (НПА). Серед законодавчих актів – Конституція України, Закон України «Про основні засади молодіжної політики», Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо народовладдя на рівні місцевого самоврядування», постанови КМУ: від 18.12. 2018 № 1198 «Про затвердження типових положень про молодіжні ради», від 02.06.2021 № 579 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми “Молодь України” на 2021-2025 роки та внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України», Указ Президента України від 12.03.2021 № 94/2021 «Про Національну молодіжну стратегію до 2030 року».
Серед місцевих НПА – Цільова соціальна Програма «Молодь Южненської міської територіальної громади на 2025-2027 роки» (далі – Програма), яка затверджена рішенням Южненської міської ради від 29.08.2024 № 1816-VIII.
Ця Програма має сприяти формуванню та реалізації державної політики у молодіжній сфері на території Южненської міської територіальної громади, що створює безпечний та інклюзивний перехід від дитинства до дорослості, розвивати національну свідомість молодих людей на основі суспільно-державних цінностей та відповідального громадянства, надавати молодим людям можливості для успішної соціалізації, реалізації їхнього потенціалу та підвищення рівня їх громадянських компетентностей, спроможності бути самостійними, життєстійкими, активними, патріотичними і відповідальними учасниками суспільного життя громади.
Програма визначає основні напрямки та форми діяльності місцевих органів влади та інших суб’єктів молодіжної політики для подальшого ефективного забезпечення функціонування та розвитку молоді.
В якості мети Програми визначено створення можливостей для самореалізації та розвитку потенціалу молоді в Южненській міській територіальній громаді, її участі та інтеграції у суспільне життя, здійснення комплексних заходів щодо формування ціннісної орієнтації молоді на сімейний спосіб життя, популяризації здорового способу життя
Загальний обсяг фінансових ресурсів, передбачених на реалізацію Програми – 2 345,4 тис. грн – усе за рахунок коштів бюджету Южненської громади.
Результативні показники, що характеризують виконання Програми:
• Залучення молоді до суспільного життя, підтримка та розвиток інститутів громадського суспільства.
• Формування компетентності молоді. Створення умов для інтелектуального самовдосконалення молоді, творчого розвитку особистості.
• Популяризація здорового способу життя серед молоді, підвищення безпечного середовища, посилення життєстійкості молоді, підтримка ментального здоров’я, статеве виховання.
• Створення сприятливого середовища для забезпечення зайнятості молоді.
• Формування національної та громадянської свідомості. Утвердження духовності, моральності та формування загальнолюдських цінностей у молоді.
• Просвітницька робота з молоддю щодо запобігання та протидії домашньому насильству.
• Заходи для молоді щодо запобігання та протидія торгівлі людьми.
Шляхи і способи розв'язання проблем
Проблеми планується вирішувати за такими напрямками:
- підтримка молоді та інститутів громадянського суспільства, у т.ч.:
- створення та підтримка діяльності консультативно-дорадчого органу – Молодіжної ради;
- здійснення опитувань, соціальних досліджень щодо інтересів, цінностей та потреб молоді і пріоритетів молодіжної політики;
- розвиток неформальної освіти для молоді;
- посилення співпраці органів місцевого самоврядування з інститутами громадянського суспільства;
- ознайомлення молоді з процесами державотворення, діяльністю органів місцевого самоврядування;
- підготовка фахівців, які працюють з дітьми та молоддю, у тому числі молодіжних працівників;
- формування компетентності молоді, посилення участі молоді у суспільному житті, підвищення спроможності молоді, що включає:
- утвердження громадянської свідомості й активної громадянської позиції молоді;
- впровадження громадянської освіти, освіти з прав людини та підвищення рівня громадянських компетентностей, формування її готовності та вміння діяти самостійно, знати та відстоювати свої права, нести відповідальність за свої дії та власне життя;
- реалізацію просвітницької діяльності у сфері протидії і запобіганню різних форм насильства;
- розвиток скаутського, волонтерського, молодіжного громадських рухів;
- посилення відповідального ставлення до навколишнього природного середовища та культури відповідального споживання;
- підвищення у молоді здатності швидко адаптуватися до нових умов, критично оцінювати і реагувати на нові виклики та процеси, що відбуваються в державі та світі;
- формування критичного мислення, підвищення медіаграмотності;
- розвиток змістовного дозвілля, підтримка творчої та талановитої молоді;
- створення, розвиток та підтримка молодіжних центрів;
- створення умов та можливостей для розвитку та посилення спроможності органів учнівського самоврядування, молодіжних рад як дієвих інструментів участі молодих людей у процесах ухвалення рішень та їх навчання;
- підвищення рівня фінансової та цифрової грамотності, підприємливості;
- формування культури підприємництва серед молоді, розвитку інноваційного потенціалу та молодіжного підприємництва, у тому числі соціального (з підтримкою молодіжних стартапів та креативних індустрій);
- утвердження здорового способу життя серед молоді, що включає:
- формування відповідального ставлення до власного здоров’я;
- залучення молоді до занять спортом з олімпійських і не олімпійських видів;
- підвищення рівня духовного життя;
- сприяння усвідомленню потреби збереження репродуктивного та сексуального здоров’я, підвищення уваги до статевого виховання;
- зміцнення ментального здоров’я (у тому числі надання психологічного допомоги);
- безпечне поводження з гаджетами та мережею Інтернет;
- протидію розповсюдженню вживання психоактивних речовин, алкоголю, тютюну та інших форм залежності.
У розробленні механізмів реалізації молодіжної політики акцент робиться на активній співпраці органів місцевого самоврядування і громадських організацій.
Саме тому механізм реалізації програми передбачає, що все, що у сфері молодіжної політики може бути реалізовано силами молоді, її громадськими організаціями, має передаватися в їхнє підпорядкування і підтримуватися відповідними організаціями та установами.
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми на 2025-2027 роки, складає 2 345,4 тис. грн, в тому числі за роками: 2025 р. – 561,3 тис. грн; 2026 р. – 851,8 тис. грн; 2027 р. – 932,3 тис. грн.
Відповідальним виконавцем Програми є управління культури, спорту та молодіжної політики Южненської міської ради Одеського району Одеської області, яке щопівроку звітує перед міською радою. Оприлюднення звітів про результати виконання Програми здійснюється щопівроку на офіційному веб-сайті Южненської міської ради.
Контроль за виконанням даного рішення покладено на постійну комісію з питань соціальної політики, освіти, молоді, спорту та фізичної культури (голова – Олександр ДІДЕНКО) та на постійну комісію з питань бюджету, фінансово-економічної, інвестиційної політики та підприємництва (Сергій НАЗАРЕНКО).
Програма створювалась за підтримки проєкту “Імпульс” UNICEF та за участі активної молоді громади.
Аналіз Положення про управління освіти Південнівської міської ради (нова редакція), затвердженого рішенням Південнівської міської ради від 24.12.2024 № 2004-VІІІ, виявив, що серед завдань управління не передбачено сприяння громадському (учнівському самоврядуванню).
Молодіжна рада
Розпорядженням міського голови від 06.09.2024 № 196/05-22 було затверджено Положення про молодіжну раду при Южненській міській раді та склад ініціативної групи з підготовки установчих зборів.
2 грудня 2024 року в сесійній залі міської ради відбулися установчі збори з формування молодіжної ради. У зборах безпосередню взяли участь 23 кандидати віком від 14 до 34 років, серед яких були представники шкільного самоврядування, комунальних закладів громади, громадські активісти, волонтери та працівники підприємств. До складу молодіжної ради увійшли усі 23 молоді кандидати, які виявили бажання працювати у Молодіжній раді.
Розпорядженням Південнівського міського голови від 13.12.2024 № 290/05-22 було затверджено склад Молодіжної ради Южненської міської територіальної громади і внесено зміни до Положення про молодіжну раду Южненської міської територіальної громади.
Молодіжна Рада Южненської міської територіальної громади має свою фейсбук сторінку https://www.facebook.com/mr.yuzhne/?locale=uk_UA, але там немає нових публікацій після повідомлення про створення молодіжної ради 5 грудня 2024 року. Є інстаграм сторінка, яка має 197 підписників, містить 24 публікації – в основному, це фото із заходів.
В Стратегії сталого розвитк Южненської міської територіальної на період до 20230 року «Громада великих можливостей», затвердженій рішенням Южненської міської ради від 07.03.2023 №1192-VIII, в напрямі «Культурний, спортивний, інтелектуальний розвиток з високим рівнем соціального життя» зазначено операційну ціль: С. 8 «Підтримка молоді». Досягнення вказаної цілі має забезпечити виконання таких завдань:
С. 8.1. Створення молодіжного центру та молодіжного хабу;
С. 8. 2. Відкрита комунікація молоді з органами виконавчої влади;
С. 8.3. Впровадження заходів з інформування підлітків для підготовки до самостійного дорослого життя.
Розглянемо ці завдання детальніше.
С. 8.1. Створення молодіжного центру та молодіжного хабу
Молодіжний хаб – це вільний освітній та просвітницький молодіжний простір, де молодь від 14 до 35 років може безпечно, цікаво та корисно проводити вільний час разом. Створення хабу має допомогти активізувати молодіжний рух у громаді, популяризувати здоровий спосіб життя, ствердити моральні принципи та закласти важливі життєві пріоритети молодого покоління.
Створення молодіжних хабів дає можливість «відірвати» молодь від соціальних мереж, телефонних гаджетів та інших джерел, залучити пасивну молодь до активного життя у громаді, де можна в рамках однієї локації консолідувати зусилля для розвитку культурних та соціальних проектів.
Такий молодіжний публічний простір нового типу одночасно може бути:
- платформою для самоорганізації молодих мешканців активної спільноти;
- майданчиком для проведення форумів, конференцій, концертів, лекцій, майстер-класів;
- простором для спільної праці активних молодіжних спільнот громади (активістів культури, IT, велоруху, молодіжних ГО та інших;
- платформою для самоорганізації активних громадян та гуртування навколо ідеї спільної праці, спрямованої на сталий розвиток громади;
- місцем вивчення англійської мови, математики, хімії, професійної орієнтації молоді;
- центром створення та реалізації соціальних проектів та волонтерства.
Організація приміщення в центрі громади із необхідним обладнанням та гідною матеріально-технічною базою для молодіжного простору – актуальне завдання для громади.
На сьогоднішній день більшість функцій із числа згаданих вище реалізується в молодіжному просторі «Youth Space», який не має юридичного статусу.
С.8.2. Відкрита комунікація молоді з виконавчими органами влади.
Справжню цінність для зміни ставлення, поведінки та практик відповідних груп громадськості становить саме двостороння комунікація, яка передбачає діалог та досягнення консенсусу між різними групами суспільства. Для цього комунікація має ґрунтуватися на об’єктивних даних про стан громадської думки щодо конкретних проблем. Таким чином, комунікація є також дієвим інструментом управління, що надає можливість оцінити різноманітні соціальні та політичні ризики, а також можливості щодо впровадження конкретних реформ. Саме двостороння комунікація та широке обговорення продукує знання, яке не можуть дати експерти.
Таким чином міська влада може дізнатися про те, як громадськість бачить проблему, що є цінним для людей, що люди бажають або не бажають робити для вирішення проблеми, які витрати та наслідки для них є прийнятними. В ході двосторонньої комунікації міськвиконком повинен не лише інформувати відповідні групи громадськості, але й слухати та дослухатися до їхньої думки, знаходити серед них союзників з тим, щоб вони також усвідомлювали власну відповідальність за конкретну реформу.
Молодь виконує особливі соціальні функції: успадковує досягнутий рівень і забезпечує спадкоємність розвитку суспільства і держави, формує образ майбутнього й несе функцію соціального відтворення; володіє потенціалом у розвитку економіки, соціальної сфери, освіти, науки і культури; становить основне джерело поповнення трудових ресурсів для економіки громади. Тому успішне вирішення завдань соціально-економічного та культурного розвитку Южненської громади неможливе без її активної участі.
С.8.3. Впровадження заходів з інформування підлітків для підготовки до самостійного дорослого життя
Відповідно до Закону України „Про охорону дитинства” та Конвенції ООН про права дитини кожній дитині гарантується право на свободу, особисту недоторканність, захист гідності та найкраще забезпечення її інтересів.
Проблема соціально-правового захисту дітей є актуальною для України особливо сьогодні, в часи війни, економічної та соціальної нестабільності. Інформування підлітків з питань підготовки до самостійного дорослого життя – одна з форм соціального захисту дітей. Дослідження показують, що наявність вікових складнощів підлітків посилюється низьким рівнем освіти з питань:
- статево-репродуктивного здоров’я та пов’язаних із ним прав: серед підлітків поширені хибні переконання та міфи з приводу статевого життя. Тому наявність достовірної інформації про статево-репродуктивне здоров’я та доступ до контрацепції є важливими компонентами роботи з підлітками;
- пов’язаних зі зловживанням наркотиками;
- булінгу з боку однолітків або дорослих. Насильство може загострити проблеми, пов’язані з цим етапом розвитку особистості, посилити прояви депресії, призвести до самоушкодження, суїцидальної поведінки.
Активне користування підлітків смартфонами і встановлення додатків формує простір для креативу та створення нових каналів для надання підліткам важливої інформації та онлайн-консультацій. Завдяки цим діджитал-інструментам підлітки можуть не тільки отримати корисну інформацію, консультацію психолога та інших фахівців онлайн, але й дізнатися адресу необхідних послуг поблизу себе.
Таким чином, налагоджена інформативна двостороння комунікація із школярами, особливо в підлітковий період, є профілактикою виникнення складних життєвих обставин у них в майбутньому. Формування чітких ціннісних орієнтирів допомагає підліткам робити усвідомлений вибір на подальшому освітньому шляху та обранні напрямку в житті загалом.
Із створенням об’єднаної Южненської міської територіальної громади мережа закладів освіти розширилась. Кількість закладів освіти Южненської територіальної громади досягла 14 закладів освіти ( 6 – ЗЗСО, 6-ЗДО, 2-ЗПО)
У закладах загальної середньої освіти Южненської територіальної громади навчаються 3 648 учнів, в т.ч. в закладах, розташованих у м. Південному – 3 435 учні або 94% від загальної кількості, у селищі Нові Білярі – 80 учнів (2%), у с. Сичавці – 133 учні (4%).
Аналіз проєкту Статуту Южненської територіальної громади виявив, що в ньому закладені такі основні форми безпосередньої участі територіальної громади у вирішенні питань місцевого значення:
1) місцеві вибори;
2) місцевий референдум;
3) загальні збори громадян за місцем проживання;
4) місцеві ініціативи;
5) громадські слухання;
6) звернення громадян до органів та посадових осіб місцевого самоврядування, у тому числі у форматі електронної петиції;
7) консультації з громадськістю;
8) участь у консультативно-дорадчих органах, утворених при органах місцевого самоврядування;
9) участь у роботі контрольно-наглядових органів юридичних осіб публічного права, утворених за рішенням ради;
10) участь у створенні та діяльності органів самоорганізації населення;
11) інші форми участі, передбачені законодавством.
Якщо Статут громади буде прийнято, то у молоді буде чимало можливостей за допомогою інструментів громадської участі брати участь у процесі прийняття рішень і впливати на життя громади.
Громадські молодіжні організації
За офіційними даними міської ради, на території Южненської територіальної громади зареєстровано 113 громадських організацій. Найбільшу частку – 40% складають громадські організації спортивного профілю, по 9% – молодіжні та об’єднання підприємців і захисту прав споживачів.
В результаті моніторингу сайтів та соціальних мереж 10 зареєстрованих організацій молодіжного спрямування інформації про їх діяльність не виявлено:
№ |
Молодіжні організації |
Керівники |
1 |
Спiлка молодi Одеського припортового заводу |
Харчук Ірина Олександрівна |
2 |
Молодіжне об’єднання за інтересами «ОРІОН» |
Лебедєва Людмила Миколаївна |
3 |
Громадська організація «Южненське міське козацьке товариство» |
Патюк Анатолій Адамович |
4 |
Громадська організація «Южненська молодіжна спілка» |
Вєтров Олександр Валерійович |
5 |
Молодіжна громадська організація «Южненський інноваційно-інформаційний клуб «Магістраль» |
Якунін Олексій Вікторович |
6 |
Молодіжна громадська організація «Рок-гурт «Луна» |
Качмарський Дмитро Андрійович |
7 |
Громадська організація «Молодіжна пожежна організація» |
Келембет Михайло Олександрович |
8 |
Молодіжна громадська організація «МРІЯ» |
Слєсаренко Сніжана Василівна |
9 |
Молодіжна організація «РЕ’СПЕКТ” |
Суторміна Олена Євгенівна |
10 |
Громадська організація «Южненський молодіжний центр» (Свідоцтво про державну реєстрацію недійсне) |
Мертин Віталій Валерійович |
№ |
Волонтерські організації |
Керівники |
1 |
Волонтерський рух «Армія Хелп» м. Южне |
Гелевая Марина |
2 |
Волонтери «Сонце світить всім» |
Койса Степан |
3 |
Штаб волонтерів Южненської територіальної громади, ГО «Агенція розвитку міста Южного» |
Юрченко Ілля Вікторович |
4 |
ГО «Штаб волонтерів «Незламні» |
Квочка Юрій Станіславович |
5 |
Благодійний Фонд «Серце Южного» |
Арсен Ілюхін |
6 |
Громадська організація «Моє місто Южне» |
Кушнір Максим Олегович |
7 |
Волонтерський Пункт «Соловейки» |
Ящук Олена |
Молодіжні проєкти
Благодійний Фонд «Карітас Одеса УГКЦ» реалізуєпроєкт створення Молодіжного центру «Карітас Одеса УГКЦ» в місті Южне (Одеський район, Одеська область). Діяльність проєкту спрямована на соціально-психологічний і освітній супровід дітей з сімей внутрішньо переміщених осіб, дітей та сімей з дітьми постраждалих від бойових дій, сімей учасників АТО/ОСС та війни з Росією, сімей в складних життєвих обставинах, сімей з дітьми з інвалідністю, молодих стартаперів та підприємців-переселенців з метою поліпшення їх соціально-психологічного благополуччя, підвищення рівня освіти і розвитку, інтеграції ВПО і людей з інвалідністю.
Серед проєктів, до яких долучається южненська молодь, – програма “UpShift”. Дві команди активної молоді Южного пройшли на третю хвилю програми. Під час заходу 30.03.2024командами було підписано меморандум про співпрацю із Южненською міськрадою.
У грудні 2024 року в рамках проєкту «Імпульс» активіст і міський депутат Ілля Юрченко провів захід для молоді віком від 14 до 21 року у місті Южному, який був направлений на об’єднання молоді та молодіжних організацій. Під час зустрічі учасники зібрались за круглим столом, де мали можливість познайомитись та розповісти про себе. Учасники обговорили ідеї щодо створення молодіжного центру, який би сприяв розвитку талантів та активного життя молоді.
«Думаю, нам треба не просто молодіжний простір, а цілий молодіжний центр. Він повинен бути як торговий, тільки вміщувати в собі не магазини техніки чи одягу, а багато різних місць для розвитку молоді. В одному, наприклад можуть грати в Мафію, як це було раніше, а в іншій – у волейбол. Тобто, щоб всього було багато в одному місці», – поділилася думкою Світлана Марчук, директорка Южненської міської бібліотеки.
Також молодь дізналася про новий термін “адвокаційна кампанія”, метою якої є поліпшення та розвиток соціальних, медичних, фізичних та психологічних послуг для молоді. Учасники обговорили етапи створення таких кампаній та їхню реалізацію в місті саме для молоді.
Цей захід став важливим кроком у залученні молоді та молодіжних працівників до активної участі у розвитку міста.
23 грудня 2024 у конференц-залі готелю «Елада» міста Південне зібралися представники молодіжних рад та активна молодь з Південного, Коблево та Візирки. Протягом двох годин учасники вивчали тонкощі створення молодіжних рад та дізнавалися, що таке молодіжна робота та молодіжна політика під керівництвом голови ГО «Незламна молодь» Ярослава Чепкаленка. Тренінг був зосереджений на практичних аспектах молодіжної політики, зокрема на методах ефективного просування ініціатив та організації роботи молодіжних рад. Тренінг став справжньою скарбницею ідей та натхнення. Особливу увагу приділили темі адвокації молоді – напрямку, який допомагає ефективно просувати молодіжні ініціативи на рівні громад. Учасники відзначили практичну цінність отриманої інформації та живий формат подачі матеріалу.
Висновки:
1. У Южненській територіальній громаді в основному створені умови для реалізації молодіжної політики.
2. За реалізацію молодіжної політики у громаді відповідає структурний підрозділ Південнівської міської ради – відділ з питань молодіжної політики у складі управління культури, спорту та молодіжної політики, який представлений лише однією людиною – начальницею відділу. Цього явно недостатньо для повноцінного процесу реалізації молодіжної політики.
3. У Положенні про відділ серед завданнях його завдань не зазначено залучення молоді до процесу прийняття рішень, оволодіння нею інструментами місцевої демократії.
4. У Южненській громаді зараз відсутній молодіжний центр.
5. Молодіжний простір по суті функціонує у складі Комунальної установи «Палац творчості дітей та юнацтва «Мрія». Але на сьогоднішній день він не переданий на баланс жодній установі. Обладнання передано на баланс Палацу творчості, але простір функціонує окремо (хоча і знаходиться в приміщенні «Мрії»). Тут проводяться різноманітні заходи, семінари, навчання для молоді).
6. Програма «Молодь Южненської міської територіальної громади на 2025-2027 роки» має конкретні завдання у сфері реалізації молодіжної політики. Особливо детально прописані результативні показники, що свідчить про чітке бачення процесу виконання заходів програми та їх результати. Хоча результативні показники є, скоріше, це напрямками діяльності і вони не дозволяють кількісно (і навіть якісно) оцінювати хід виконання завдань Програми.
7. Але в Програмі поєднанні завдання, які стосуються не лише питань реалізації молодіжної політики, а й завдання стосовно протидії домашньому насильству та протидії торгівлі людьми, що має бути предметом, скоріше, програми соціального захисту та правоохоронної діяльності.
8. В Стратегії сталого розвитку Южненської міської територіальної на період до 2030 року серед проблематики не відмічено проблем, пов’язаних з реалізацією молодіжної політики. Але в розділі Стратегії з вирішення проблем питанням молодіжної політики присвячено операційну ціль 8 і низку конкретних завдань.
9. У Положенні про відділ освіти немає інформації про самоврядування в закладах освіти, хоча в реальному житті у кожному навчальному закладі є учнівське самоврядування, яке активно працює.
Рекомендації ОІСТ:
1. На виконання завдання 8.1 Стратегії розвитку громади пропонується створити в Южненській громаді молодіжний центр.
2. Закріпити юридичний статус молодіжного простору «Youth Space». Створити в Южненській громаді молодіжні простори, зокрема, на територіях сіл, що входять до складу Южненської громади.
3. Добавити штатну одиницю у відділ молодіжної політики.
4. В Положення про відділ добавити завдання щодо залучення молоді до процесу прийняття рішень та зазначити інструменти громадської участі.
5. В молодіжній програмі залишити лише завдання, які стосуються безпосередньо реалізації молодіжної політики, а завдання, які не стосуються молодіжної політики, доцільним розподілити в інших цільових програмах відповідного профілю.
6. У Стратегії розвитку громади доцільно проаналізувати проблеми пов’язані з молодіжною політикою, і відобразити їх у відповідному розділі –як підґрунтя для виконання операційної цілі 8.
7. У Положенні про відділ освіти слід відобразити завдання по сприянню розвитку учнівського самоврядування в навчальних закладах.
8. Створити спільну платформу для комунікації та координації дій між Молодіжною радою при міському голові та учнівським самоврядуванням.
9. Сторінки молодіжної ради в соцмережах наповнити, крім візуального контенту, ще і текстом, щоб було зрозуміло, які події відображено на світлинах та відео.
10. На сайті ліцею імені В. Чорновола запровадити рубрику про діяльність самоврядування в школі, так як це зроблено в інших навчальних закладах.
11. Запланувати періодичні слухання в міській раді про реалізацію молодіжної політики на території Южненської територіальної громади.
12. Склад суб’єктів міського самоврядування, на яких покладено контроль за виконанням Програми «Молодь Южненської міської територіальної громади на 2025-2027 роки» доповнити постійною депутатською комісією з питань гуманітарної роботи.
Немає коментарів:
Дописати коментар