неділя, 14 вересня 2025 р.

Аналіз «Типового положення про молодіжну раду регіонального рівня»

Аналіз «Типового положення про молодіжну раду регіонального рівня»,затвердженого постановою КМУ від 18.12.2018 № 1198 (зі змінами від 11.11.2022 № 1276)

Молодіжні ради є одним із ключових інструментів реалізації молодіжної політики в Україні. Вони мають представляти та захищати інтереси молоді, акумулювати й просувати молодіжні ініціативи, виконувати функцію прямого та зворотного зв’язку між органами публічної влади та молоддю, бути містком для молодих людей на їх життєвому шляху від школи до управлінської та професійної еліти.

Практика створення та діяльності молодіжних рад свідчить, що цей процес відбувається доволі складно, а більшість сформованих молодіжних рад поки що так і не знайшли оптимального формату своєї діяльності та не налагодили конструктивних відносин із місцевими органами публічної влади та з молоддю у громадах.

За даними Міністерства молоді та спорту України, на кінець 2024 року молодіжні ради регіонального рівня було створено в 21 області України. Ще дві молодіжні ради було створено в місті Києві – при органах київської міської влади.

На думку керівництва Української асоціації молодіжних рад, лише п’ята частина із створених молодіжних рад є справді працюючою, ще менша на щось впливає, а решта – або створені на папері, або ручні або слугують політичним інструментом.

Причиною такого становища є, в тому числі, недосконалість нормативної бази створення та діяльності молодіжних рад. Зокрема, це стосується молодіжних рад регіонального рівня, що створюються при обласних державних (військових) адміністраціях та при обласних радах.

Ця ситуація спонукала експертів ГО «Одеський інститут соціальних технологій» проаналізувати чинне Типове положення про молодіжну раду місцевого рівня, затверджене постановою КМУ від 18.12.2018 № 1198 (зі змінами від 11.11.2022 № 1276), в результаті чого було виявлено його недоліки та запропоновано певні удосконалення.


Для комплексного оцінювання стану нормативної бази створення та діяльності молодіжних рад на місцевому та регіональному рівнях експерти ГО «ОІСТ» в межах проєкту «Реалізація молодіжної політики у громадах через механізми народовладдя», що виконується за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», провели додатково до місцевого рівня аналіз Типового положення про молодіжну раду регіонального рівня і дійшли таких ВИСНОВКІВ.

1. Щодо статусу самого нормативного акту. Враховуючи, що органи публічної влади при створенні молодіжних рад нерідко відходять від норм типових положень, керуючись пунктом 2 постанови КМУ, яким їм рекомендується затверджувати положення про молодіжні ради лише «з урахуванням типових положень, затверджених цією постановою», пропонується статус даного урядового нормативного акту змінити на Модельне положення, яке не є обов'язковим до виконання, а слугує певним орієнтиром.

2. У Типовому положенні про молодіжні ради регіонального рівня закладено небезпеку потенційного конфлікту. Адже, за цим нормативним актом, молодіжні ради можуть створюватись як при представницьких органах влади регіонального рівня – Верховній Раді Автономної Республіки Крим та обласних радах (далі – обласних радах), так і при виконавчих органах – Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській, Севастопольській міських державних адміністраціях (далі – місцевих держадміністраціях).

Але паралельне створення молодіжних рад при представницьких та виконавчих органах може викликати конфлікт: з яким з цих КДО мають взаємодіяти молодіжні ради районів, територіальних громад та інші суб’єкти молодіжної роботи, що діють в регіоні, до кого має звертатись молодь регіону?

Пропонується, не заперечуючи можливість створювати молодіжні ради при держадміністраціях та при обласних радах, заборонити створення паралельних молодіжних рад – ця рада має створюватись або при держадміністрації, або при обласній раді, але співпрацювати при цьому з обома органами публічної влади регіонального рівня.

3. У пунктах 1 і 2 Типового положення в переліку органів влади регіонального рівня, при яких можуть створюватись молодіжні ради, десь «загубилась» Київська міська рада, хоча вона діє на тому ж самому рівні, що і Київська міська адміністрація, при якій створення молодіжної ради передбачено.

4. Принципи діяльності молодіжних рад (п. 3) пропонується доповнити принципами демократичності та толерантності.

5. Загальні положення цього НПА пропонується доповнити такими нормами:

«1) Члени молодіжної ради виконують свої обов’язки в її складі на громадських засадах та діють за принципом поєднання загальнодержавних, регіональних, місцевих та громадських інтересів.

2) У своїй діяльності молодіжна рада підзвітна органу публічної влади, при якому вона створена, та молоді відповідного регіону.

3) Координує діяльність молодіжної ради уповноважений підрозділ держадміністрації, обласної ради у співпраці з іншими підрозділами вказаних органів.

4) Молодіжна рада має бланк зі своїм найменуванням, форму якого затверджує молодіжна рада за погодженням із керівництвом місцевої держадміністрації, обласної ради.

5) Члени молодіжної ради отримують посвідчення встановленого зразка згідно із формою, яка наведена у додатку 1. Контроль за використанням цих посвідчень та ведення відповідного реєстру здійснює уповноважений підрозділ місцевої держадміністрації, обласної ради.

6) Положення про молодіжну раду затверджується місцевою держадміністрацією, обласною радою, при яких ця молодіжна рада створюється.

7) Зміни та доповнення до цього Положення вносяться місцевою держадміністрацією, обласною радою за пропозицією їх керівництва або за поданням молодіжної ради».

6. Чимало зауважень викликає пункт 5, де вказані основні завдання молодіжної ради. Серед 9 завдань три фактично є функціями, а ще три по суті дублюють одне одного.

Так, варто перенести у функції молодіжної ради такі завдання:

«2) внесення до органу, при якому її утворено, пропозицій щодо організації консультацій з молоддю;

3) надання пропозицій, висновків, рекомендацій щодо формування та реалізації молодіжної політики на регіональному рівні, обов’язкових до розгляду органом, при якому її утворено;

8) проведення безоплатної громадської експертизи фінансування заходів з реалізації молодіжної політики, що проводяться органом, при якому її утворено».

До речі, пропонується не обмежувати предмет громадської експертизи лише фінансуванням заходів з реалізації молодіжної політики, а передбачити можливість проведення такої експертизи й щодо інших складових реалізації молодіжної політики в регіоні.

7. Вважаємо, що завдання 4: «4) розроблення за участю молодіжних та дитячих громадських об’єднань, інших суб’єктів молодіжної роботи пропозицій щодо пріоритетів молодіжної політики на регіональному рівні» фактично дублює завдання 3: «3) надання пропозицій, висновків, рекомендацій щодо формування та реалізації молодіжної політики на регіональному рівні, обов’язкових до розгляду органом, при якому її утворено» та завдання 6: «6) участь у розробленні проектів нормативно-правових актів, спрямованих на реалізацію молодіжної політики».

8. У той же час у Типовому положенні відсутні такі важливі завдання молодіжної ради регіонального рівня, як координація діяльності молодіжних рад нижчого рівня, методична допомога у створенні цих молодіжних рад та навчанні їх членів, взаємодія з молодіжними радами та іншими суб’єктами молодіжної роботи вищого рівня. Ці завдання має вирішувати саме молодіжна рада регіонального рівня.

9. Потребує уточнення процедура включення до складу регіональних молодіжних рад представників молодіжних центрів (із правом дорадчого голосу). До речі, згадані у п. 8 Типового положення ці суб’єкти молодіжної роботи більше ніде не згадуються. Взагалі не ясно, як вони потрапляють до складу молодіжної ради, хай і з дорадчим голосом, і які функції в ній виконують.

Тож, варто або надати можливість цій категорії осіб балотуватись до складу молодіжної ради на рівні з іншими претендентами, або окремо зазначити, що молодіжна рада залучає до своєї роботи представників молодіжних центрів з правом дорадчого голосу.

10. У пункті 6-1 зазначено: «6-1. Результати безоплатної громадської експертизи фінансування заходів з реалізації молодіжної політики враховуються органом, при якому утворено молодіжну раду, під час планування таких заходів на наступний бюджетний період».

А навіщо чекати наступного бюджетного періоду, якщо можна врахувати ці результати раніше – наприклад, під час уточнення бюджету на поточний рік? Тож пропонується фразу «під час планування таких заходів на наступний бюджетний період» виключити з пункту 6-1.

11. В перелік прав молодіжної ради, визначених у пункті 7, пропонується внести деякі правки.

Право молодіжної ради (п. 3) розглядати пропозиції інститутів громадянського суспільства та звернення громадян з питань, що належать до її компетенції, варто доповнити «пропозиціями молодіжних рад, що діють в регіоні, та інших суб’єктів молодіжної роботи».

Право участі членів молодіжної ради в засіданнях обласної ради, її депутатських комісій, робочих груп, конкурсних комісій, утворених місцевою держадміністрацією, обласною радою, з розгляду питань, що належать до компетенції молодіжної ради, слід доповнити словами «з правом дорадчого голосу».

12. В пункті 8 Типового положення, де йдеться про категорії молоді, які можуть входити до складу молодіжної ради, пропонується групу представників молодіжних рад при сільських, селищних, міських, районних у містах радах, утворених на території регіону, доповнити представниками молодіжних рад, створених при районних радах та при районних державних (військових) адміністраціях.

13. У пункті 11 Типового положення зазначено, що положення про молодіжну раду, де визначено організацію її діяльності та інші процедурні питання роботи, погоджується з місцевою держадміністрацією, обласною радою і затверджується на установчих зборах молодіжної ради.

Вважаємо такий підхід цілком помилковим. Адже процедура створення молодіжної ради розпочинається задовго до установчих зборів і має здійснюватись відповідно до Положення, затвердженого органом, при якому створюється молодіжна рада. В ньому же мають бути визначені вимоги до кандидатів.

Інша справа – після утворення, у процесі своєї діяльності молодіжна рада може напрацювати пропозиції щодо удосконалення цього Положення, які розглядає держадміністрація або обласна рада і може внести зміни в чинне Положення.

14. У пункті 12 Типового положення для формування складу молодіжної ради місцева держадміністрація, обласна рада утворює ініціативну групу з підготовки установчих зборів. Не ясно, чому до її складу мають бути включені лише представники інститутів громадянського суспільства, у той час, коли до складу молодіжної ради можуть балотуватись і представники молодіжних рад, і органів студентського та учнівського самоврядування, і молодіжних центрів (п. 8 Типового положення). Плюс у складі ініціативної групи має бути певна кількість представників органу влади, при якому створюється молодіжна рада.

При цьому доцільно вказати діапазон робочої кількості членів ІГ, а також співвідношення в ній представників влади і громадськості (50/50).

15. У частинах 7-11 п. 12 Типового положення, де йдеться про перелік документів, які подаються претендентами на участь в установчих зборах до ініціативної групи, розглядається лише варіант подання документів від інститутів громадянського суспільства. А які документи мають подавати представники молодіжних рад нижчого рівня, молодіжних просторів, органів студентського та учнівського самоврядування?

Тут необхідно вказати склад документів, які подаються від кожної з категорій молоді, що можуть обиратися до складу МР, і надалі по тексту враховувати особливості кожної з цих категорій. В тому числі, підстави для відмови в їх участі у зборах.

16. У п. 12, де йдеться про можливість продовження строку прийому документів від кандидатів у разі, коли за результатом перевірки документів кількість кандидатів до складу молодіжної ради є недостатньою, слід вказати мінімальну кількість кандидатів, за наявності яких установчі збори проводитимуться. Ця кількість може складати, наприклад 21 особу. Для регіонального рівня це цілком прийнятна кількість.

17. Для нормативного закріплення деталізації процедур діяльності молодіжної ради пропонуємо, аби за погодженням із керівництвом місцевої держадміністрації, обласної ради молодіжна рада затверджувала Регламент своєї діяльності – відповідно до Положення і чинного законодавства.

Регламент діяльності молодіжної ради має регулювати такі питання:
  • планування роботи молодіжної ради;
  • порядок створення і діяльності комітетів та інших органів молодіжної ради;
  • організація діловодства в молодіжній раді та її органах;
  • порядок підготовки і проведення засідань молодіжної ради;
  • порядок підготовки, прийняття та оформлення рішень молодіжною радою та її органами;
  • порядок реалізації рішень молодіжної ради та її органів;
  • порядок проведення молодіжною радою громадського контролю та громадської експертизи;
  • організація взаємодії молодіжної ради з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;
  • організація взаємодії молодіжної ради з молодіжними радами іншого рівня, громадянами, ІГС та з іншими заінтересованими суб’єктами;
  • порядок звітування та висвітлення діяльності молодіжної ради;
  • порядок припинення членства у молодіжній раді;
  • порядок припинення повноважень молодіжної ради.
18. У Типовому положення недостатньо детально прописано процедури створення і діяльності ініціативної групи (ІГ) з підготовки установчих зборів, що доволі часто стає приводом для непорозумінь і конфліктів. Тож, пропонується:
  • встановити, що на першому засіданні ІГ з числа її членів відкритим голосуванням обираються голова та секретар ІГ;
  • передбачити можливість розгляду питань та прийняття рішень ІГ в очному, дистанційному або змішаному форматі;
  • вважати засідання ІГ легітимним за умови участі в ньому більше половини її особового складу, а рішення приймати більшістю голосів від її загального складу;
  • у разі конфлікту інтересів член ІГ має заявити про це та не брати участі у голосуванні по певному кандидату (наприклад, коли претендент до складу молодіжної ради, кандидатуру якого розглядає ініціативна група, є членом того ж ІГС або органу студентського чи шкільного самоврядування, який представляє даний член ініціативної групи, або є його близьким родичом);
  • зберігати повноваження ІГ до дня затвердження місцевою держадміністрацією, обласною радою обраного складу молодіжної ради.
19. У п. 12 Типового положення йдеться про відповідальну особу, чию адресу електронної пошти та номер телефону має оприлюднити місцева держадміністрація, обласна рада, повідомляючи про дату, час, місце, порядок проведення установчих зборів, порядок подання заяв для участі в установчих зборах тощо.
Тож, пропонується вказати, ким і коли призначається ця відповідальна особа.

20. До комплекту документів, які претенденти на участь в установчих зборах подають ініціативній групі, пропонуємо додати:
  • інформацію про результати діяльності молодіжної ради, ІГС, органу учнівського та студентського самоврядування за останній рік;
  • презентацію кандидата/кандидатки, його/її досягнення у сфері молодіжної політики, бачення ролі молодіжної ради в регіоні та своєї діяльності у її складі;
  • згоду на обробку персональних даних.
21. В Модельному положенні слід передбачити варіант оскарження рішення ІГ щодо недопущення / допущення претендента до участі в установчих зборах.

22. У Модельному положенні слід більш детально прописати порядок проведення рейтингового голосування на установчих зборах, виклавши його, наприклад, у такій редакції:
  • рейтингове голосування здійснюється шляхом письмового заповнення бюлетенів для голосування або шляхом відкритого голосування – за рішенням учасників установчих зборів; виготовлення бюлетенів забезпечує ініціативна група;
  • у бюлетені зазначаються в алфавітному порядку прізвища, імена, по батькові всіх кандидатів до складу молодіжної ради, допущених до участі в установчих зборах, а також найменування ІГС, молодіжної ради, органу учнівського та студентського самоврядування, який вони представляють;
  • бюлетень заповнюється шляхом проставлення учасниками установчих зборів позначок навпроти кандидатів до складу молодіжної ради у кількості, що відповідає визначеному зборами її кількісному складу; бюлетень, заповнений з порушенням зазначених вимог, вважається недійсним;
  • підрахунок голосів здійснюється лічильною комісією відкрито у присутності учасників установчих зборів; обраними до складу молодіжної ради вважаються кандидати, які набрали більшу кількість голосів в межах встановленої кількості членів молодіжної ради;
  • якщо за підсумками голосування двоє чи більше кандидатів набрали однакову кількість голосів, що не дає можливості визначити, кого з них обрано до складу Молодіжної ради визначеної кількості, серед таких кандидатів проводиться повторне рейтингове відкрите голосування.
23. У п. 13 Типового положення, де йдеться про затвердження місцевою держадміністрацією, обласною радою обраного установчими зборами складу молодіжної ради варто передбачити варіант, коли через певні порушення обраний склад може бути не затверджений, і вказати підстави для такого рішення (порушення процедури, неправдива інформація про кандидатів та ін.)

24. Пропонуємо уточнити, що головою молодіжної ради може бути обрана особа, яка має повну цивільну дієздатність відповідно до статей 34 і 35 Цивільного кодексу України. Тобто, яка досягла вісімнадцяти років (повноліття) або яка досягла шістнадцяти років і працює за трудовим договором або зареєстрована як підприємець чи яка записана матір'ю або батьком дитини.

Варто також зазначити, що при обранні голови молодіжної ради шляхом проведення таємного голосування підготовку бюлетенів та організацію голосування здійснює обрана молодіжною радою лічильна комісія. Підрахунок голосів здійснюється відкрито у присутності учасників засідання молодіжної ради.

25. Повноваження голови молодіжної ради (п. 17) варто доповнити правом брати участь у засіданнях колегії місцевої держадміністрації, сесіях та засіданнях комісій обласної ради при розгляді питань, що стосуються молоді. Для можливості реалізації цього права держадміністрація та апарат обласної ради має заздалегідь інформувати голову молодіжної ради про розгляд згаданих питань на засіданні колегії місцевої держадміністрації, сесії обласної ради або засіданні її комісії.

26. Пропонується обирати заступника голови, секретаря і прес-секретаря молодіжної ради шляхом відкритого голосування. Функції цих осіб слід також прописати у Модельному положенні.

27. Пропонується надати керівництву місцевої держадміністрації, обласної ради право вносити пропозиції щодо розгляду питань на засіданні молодіжної ради.

28. Пунктом 22 Типового положення передбачено, що рішення молодіжної ради приймаються відкритим голосуванням простою більшістю голосів її членів, саме присутніх на засіданні. Але тут не враховано, що частина членів молодіжної ради може брати участь у її засіданні дистанційно. Тому слід вказати, що рішення молодіжної ради приймаються простою більшістю голосів її членів, які беруть участь у засіданні, у тому числі дистанційно.

29. В пункті 22 Типового положення, де зазначено, що рішення молодіжної ради мають рекомендаційний характер і є обов’язковими для розгляду місцевою держадміністрацією, обласною радою, варто додати що ці рішення є обов’язковими для виконання членами молодіжної ради.

30. Модельне положення слід доповнити правами та обов’язками члена молодіжної ради. До прав члена молодіжної варто віднести:
  • право ухвального голосу на засіданнях молодіжної ради та у двох постійних робочих органах ради, членом яких він/вона є; в решті постійних органів молодіжної ради, в роботі яких цей член ради бере участь, він/вона має дорадчий голос;
  • право вносити зауваження та пропозиції до порядку денного засідання молодіжної ради;
  • право представляти в молодіжній раді інтереси як суб’єкта делегування, від якого його/її було висунуто до складу молодіжної ради, так і молоді регіону;
  • право оголошувати на засіданні молодіжної ради заяви, звернення, пропозиції.
До обов’язків члена молодіжної ради варто віднести такі:
  • брати участь у засіданнях молодіжної ради та діяльності її робочих органів, членом яких він/вона є;
  • виконувати рішення молодіжної ради та її органів, членом яких він/вона є;
  • дотримуватись норм моралі, коректної поведінки, толерантного відношення до оточуючих.
31. Підстави для припинення членства в молодіжній раді слід доповнити такою причиною: «невиконання або неналежне виконання членом молодіжної ради своїх функцій, покладених на нього обов’язків, порушення норм етики чи громадського порядку під час засідань молодіжної ради та її органів».

32. Норму Типового положення (п. 23), яка стосується обговорення у I кварталі кожного року та схвалення звіту про виконання плану роботи молодіжної ради за минулий рік разом із підготовленим планом на поточний рік, пропонується викласти в іншій редакції:

«Молодіжна рада у грудні поточного року затверджує план роботи на наступний рік, який складається з урахуванням пропозицій членів молодіжної ради, представників органів публічної влади, учнівського та студентського самоврядування, ІГС, громадськості.

На засіданні Молодіжної ради, яке проводиться у першому кварталі поточного року за участю представників місцевої держадміністрації, обласної ради та молоді регіону, обговорюється звіт про діяльність та виконання плану роботи Молодіжної ради за минулий рік. Ця інформація протягом трьох днів оприлюднюється на сайті місцевої держадміністрації, обласної ради та в інший спосіб».

33. Модельне положення слід доповнити обов’язками молодіжної ради здійснювати комунікації з іншими молодіжними радами, підтримує регулярний зворотній зв'язок з молоддю регіону для оцінювання результативності своєї діяльності і впливу на стан молодіжної політики в регіоні, для чого проводить онлайн-опитування, використовує комунікаційні Інтернет-платформи та в інший спосіб.

34. Перелік видів організаційно-методичного, інформаційного та матеріально-технічного забезпечення діяльності молодіжної ради, які мають здійснювати місцева держадміністрація, обласна рада (п. 25), варто доповнити цільовими програмами, фінансуванням молодіжних проектів, забезпеченням можливостей для систематичного навчання та підвищення кваліфікації членів молодіжної ради.

Аналіз Типового положення про молодіжну раду регіонального рівня зроблено експертами ГО «Одеський інститут соціальних технологій» в межах проєкту «Реалізація молодіжної політики у громадах через механізми народовладдя», що виконується за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».

Керівник проєкту – Андрій Крупник, директор ГО «ОІСТ», доцент кафедри публічного управління та регіоналістики Інституту публічної служби та управління Національного університету «Одеська політехніка», канд. політ. наук. 067-483-53-80; andrew.kroupnik@gmail.com

Експерти ГО «ОІСТ» готові узяти участь в доопрацюванні типових (модельних) положень про молодіжні ради місцевого та регіонального рівнів, затверджених постановою КМУ від 18.12.2018 № 1198 (зі змінами від 11.11.2022 № 1276).

Немає коментарів:

Дописати коментар