Учасники Круглого столу – представники органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, молодіжних рад, шкільних та студентських парламентів, організацій громадянського суспільства, науковці та інші зацікавлені особи, – розглянувши підсумки виконання Громадською організацією «Одеський інститут соціальних технологій» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» проєкту «Реалізація молодіжної політики у громадах через механізми народовладдя», зазначають актуальність проблем, вирішенню яких було присвячено проєкт, та високий рівень напрацювань, зроблених в ході виконання проєкту.
В результаті розгляду представлених матеріалів та висловлених у ході дискусії думок і пропозицій учасники Круглого столу «Сучасна молодь – драйвер змін у громадах?!» ухвалили такі
РЕКОМЕНДАЦІЇ:
І. Удосконалення
нормативно-правових умов створення і діяльності МР
1.1. Внести зміни до Закону України «Про молодіжну політику», чітко
визначивши обов’язковість створення у громадах молодіжної інфраструктури (молодіжних центрів, молодіжних
просторів,молодіжних хабів) із врахуванням чисельності населення та потреб громад. Визначення молодіжної
інфраструктури, як обов’язкової, стане гарантією доступу молоді до інклюзивних
та сучасних просторів для її розвитку та самореалізації.
1.2. Мінмолодьспорту розглянути рекомендації
експертів ГО «ОІСТ», викладені в Аналізі
«Типового положення про молодіжну раду місцевого рівня», затвердженого
постановою КМУ від 18.12.2018 № 1198 (зі змінами від 11.11.2022
№ 1276) та запропонувати КМУ внести зміни у постанову № 1198.
1.3. При
внесенні змін у Типове положення збільшити термін роботи молодіжних рад з 2 до
3 років, оскільки за дворічний термін
їх члени не встигають повноцінно пройти навчання та набути практичного досвіду
реалізації власних ініціатив. Подовження терміну до трьох років сприятиме
стабільності складу молодіжних рад, підвищенню їхньої спроможності та
ефективності.
1.4. У Статутах
громад ввести розділ «Молодіжна політика». В регламентах місцевих рад
передбачити участь молоді у підготовці та прийнятті рішень, які стосуються
формування та реалізації у громаді молодіжної політики.
ІІ. Покращення інфраструктури реалізації молодіжної політики у громадах
2.1. Молодіжній
раді при Одеській обласній державній (військовій) адміністрації проаналізувати наявність та ефективність роботи у
громадах області молодіжних рад, молодіжних центрів та молодіжних просторів і
винести це питання на розгляд керівництва ОДА (ОВА). Звернути особливу увагу на
наявність інфраструктурних об’єктів молодіжної політики у периферійних населених пунктах громад.
2.2. Завершити
роботу по створенню Молодіжної ради
в Чорноморській міській громаді та сприяти діяльності Молодіжної ради в
Южненській міській громаді. Продовжити розбудову інфраструктури молодіжної політики у цих громадах, зокрема створити
Молодіжний центр у Южненській громаді та скоординувати діяльність Молодіжного
центру і молодіжних просторів у Чорноморській громаді.
2.3. Розглянути
на національному рівні запровадження державної
субвенції на утримання (часткове утримання) об’єктів молодіжної
інфраструктури – по аналогії з субвенціями в освітній сфері.
2.4. Передбачити
в інфраструктурі малих громад посаду радника
з питань молодіжної політики (на громадських засадах) з повноваженнями,
наближеними до молодіжної ради. Здійснювати обрання та ротацію
представника/представниці на цю посаду на конкурсних засадах на основі
пропозицій молоді громади. Розробити
і впровадити систему заохочення цих працівників, у т.ч. через включення до
кадрового резерву громади (району, області) за результатами діяльності.
ІІІ. Вирішення
організаційних питань реалізації молодіжної політики
3.1. КМУ
розглянути питання про виділення
Міністерства молодіжної політики в окремий Центральний орган виконавчої влади,
оскільки формування та реалізація молодіжної політики у складі інших
міністерств знижує її пріоритетність та призводить до розпорошення ресурсів.
Окреме міністерство дозволить посилити державну увагу до молодіжної політики,
забезпечити узгодженість програм та ініціатив, а також сприятиме ефективній
реалізації цієї політики на регіональному та місцевому рівнях.
3.2. Закріпити
відповідальність за реалізацію молодіжної політики в Одеській області за одним органом управління, припинивши
розпорошення відповідальності між
Департаментом освіти і науки та Департаментом цифрового розвитку, інформаційної
політики та туризму. Адже ситуація, що склалася, не сприяє консолідації усіх
учасників реалізації молодіжної політики, зокрема ІГС, які мають бажання реалізувати
в області молодіжні проєкти.
3.3. У
складі постійних комісій місцевих
рад обов’язково передбачати повноваження щодо формування та реалізації у
громаді молодіжної політики, які закріпити у положенні про відповідну постійну
комісію та передбачити присутність представників молодіжної ради на засіданнях
постійних комісій, де розглядаються молодіжні питання.
3.4. В Стратегіях розвитку громад передбачати обов’язковий розділ
«Молодіжна політика». Розробити і направити в КМУ пропозиції щодо внесення
відповідних змін до Методики розробки місцевих стратегій.
3.5. Розробити
інформаційну стратегію щодо
висвітлення процесу реалізації молодіжної політики та інформування молоді про
справи у громаді. Добиватися оприлюднення повної, вчасної та якісної, а не лише статистичної інформації про діяльність у сфері
молодіжної політики.
3.6. Сприяти
удосконаленню та розвитку учнівського (в ліцеях) та курсантського (в
Чорноморському морському фаховому коледжі та інших подібних закладах) самоврядування. Передбачити їх
наступництво та тісний зв’язок з молодіжними радами у громадах.
3.7. Винести
на розгляд сесій міських (обласних, сільських) рад питання щодо стану
реалізації молодіжної політики у громадах. Узагальнити матеріали сесій та
здійснити аналіз і розробити рекомендації для органів місцевого самоврядування щодо розвитку молодіжної політики.
3.8. Інституалізувати роботу молодіжних рад
шляхом введення модельної структури, регламенту роботи, запровадження правил
діловодства та внутрішніх і зовнішніх комунікацій.
3.9. Запровадити систему
оцінювання (включаючи самооцінювання) ефективності реалізації у
громаді (та на районному й обласному рівнях) молодіжної політики, для чого
розробити систему критеріїв, показників та процедуру оцінювання з можливістю рейтингування громад, районів та
регіонів.
3.10. Рекомендувати
районним радам та обласній раді
щорічно передбачати бюджетне фінансування заходів, спрямованих на заохочення
громад за результатами рейтингування з питань реалізації молодіжної політики.
IV. Розвиток професійних та
громадянських компетентностей молоді
4.1. Запланувати
та провести цикл навчальних заходів
для молоді різних вікових груп стосовно форм громадської участі для опанування
знань, вмінь та навичок громадянської освіти і використання їх у процесі прийняття
рішень у громадах.
4.2. Залучати
до роботи з молоддю у громадах професійних молодіжних
працівників, передбачивши спеціальні програми їхнього навчання та
підвищення кваліфікації.
4.3. Сприяти
використанню молоддю комунікаційних платформ, в тому числі Інтернет-платформи Wix, яка об’єднує усі інші види інформаційних
ресурсів.
4.4. Створити
у громадах систему профорієнтаційної
роботи «Від школи до професійної еліти», проводити щорічні професійні
молодіжні форуми, залучивши максимальну кількість учасників.
4.5. Сприяти
залученню молоді до активної участі у громадському житті громад через створення
та діяльність молодіжних рад, інших консультативно-дорадчих органів, а також
через роботу у складі громадських та
благодійних організацій.
Учасники Круглого столу висловлюють щиру
вдячність його організаторам – ГО «Одеський інститут соціальних технологій», ГО «Центр
соціального партнерства» (м. Південне), ГО «Чорноморська ініціативна
молодь» (м. Чорноморськ) та Одеській обласній універсальній науковій
бібліотеці ім. М. Грушевського!
Чекаємо на доповнення та коригування даного документу, який буде спрямований до Мінмолодьспорту
ВідповістиВидалити